Remote-FX en Hyper-V

RemoteFX, het is iets om RDP te versnellen van Microsoft. Ja, Microsoft heeft Calista overgenomen. maar nu werkelijkheid. Hoe kun je het nu herkennen of iets met RemoteFX werkt of niet? Zo onduidelijk!

Maar om alles even duidelijk te maken. waar ik me de laatste tijd ook mee bezig heb gehouden, is het uitzoeken naar wat RemoteFX nu echt doet, en hoe maak je het werkende!

Nou, ten eerste, er is dus verschil tussen hardwarematig RemoteFX en softwarematig RemoteFX. Om een voorbeeld te geven, Als je met RDP een gewone windows 7 machine overneemt (Ik gebruik daar thinstuff voor), dan kun je remotefx aanvinken, maar dan werkt t niet.. althans.. je ziet al duidelijk verschil als je vroeger met rdp6 protocol connect of met een latere versie rdp7. Je ziet dat de softwarematige RemoteFX 25x sneller is, dan vroeger. vroeger zag je het beeld heel blokkerig opnieuw opbouwen bij het schuiven van een window. je ziet nu met de hardwarematige RemoteFX dat je nog wel lijntjes krijgt in je scherm als je op youtube een HD filmpje bekijkt! dat is de dus de softwarematige RemoteFX. wat er voor zorgt dat je erg goed remote kunt werken.

Nu voor de duidelijkheid, kon ik van het begin dat RemoteFX uitkwam door microsoft, niemand vinden die mij kon vertellen hoe ik dat aan kon krijgen op de server.. het was grijsgedrukt! (greyed out). Erg onhandig.. wel handig dat je kon zien dat het er was, maar hoe je het aan kon zetten?! wist nog niemand anders dan wie het natuurlijk bedacht en gebouwd had!

Nou, ik zal meteen maar ter zake komen! Maar ik zal je eerst even iets duidelijk maken, wat ik nergens kon vinden! En dat niemand mij eerder kon vertellen.. is dat als je Hyper-V 2008 R2 hebt geinstalleerd, en je dus ook Hyper-V 2012 R2 hebt geinstalleerd. Je de Admin tools van beide hyper-v nog steeds moet hebben! Het is NIET compatible met elkaar!! Ja, althans IK kreeg het dus niet werkende.. Na echt een test te maken met een 2012 domein, en een hyper-v 2008 R2 server probeert te benaderen.

ZO WAARDELOOS/ONHANDIG (wie heeft dit verzonnen?) dus.. je moet dus beide tools ergens behouden, want je kan als je een 2012 R2 wilt beheren niet met dezelfde tool de 2008 R2 beheren! en vice versa!!

Zo, nu komen we bij het Remote-FX aan via hardware in de server. Ik heb me dus afgevraagd, sinds Remote-FX uit is, hoe ik dit nu voor elkaar moest krijgen! Ik ben begonnen om aan mn hardware leverancier te vragen, naar de goedkoopste video kaart, die Remote-FX aan zou moeten kunnen! En dan vroegen ze mij, “Voor welk systeem is het?”. Nu is dat natuurlijk de normale manier, maar niet als je moet testen.. en je weet nog niet of het uberhaupt gaat werken.. hahaha..

Nou, ik kwam dus met de vraag, “Geef mij maar de goedkoopste Video kaart die Remote-FX aan kan, en ik zoek er wel een server bij!”. Natuurlijk moet je wel wat test servers hebben, om te kijken of het ooit gaat werken! je zal niet zomaar even een productie server uitzetten, kijken wat voor kaart er in moet, en dan dat die kaart nergens anders meer in past mocht het niet werken! Zonde van de tijd, zonde van de kaart!

maar goed, nu komt het. Ik heb een server gevonden (gelukkig 1 van de 2 die ik heb liggen!) daar die kaart in gezet, en hoppa, we kunnen testen!! Ok, nu had ik eerder gezegd, dat als remotefx niet werkte dat het dan grijs werd aangegeven?!.. huh? Ik heb geen grijze remotefx optie?

zucht..

nou zal ik maar eens hyper-v 2012 R2 installeren, om te kijken of het daar dan in werkt.. sja, te oude server, hyper-v 2012 R2 had iets extra’s nodig.. in de hardware.. ik kon niet verder.. nou, dat kon ik niet accepteren! ik moest en zal het werkende maken!

Terug bij af.. ik heb een server, en ik heb een video kaart die remote-fx aan kan/kon.. zeggen ze.. sja.. zegt microsoft.. de ati fire pro v5800. Inderdaad, na veel zoeken, proberen, herinstalleren, en herinstalleren.. zijn we op de goede weg!! jazeker, ik heb remotefx aan gekregen!! Het grijsgedrukte is niet meer! is het er niet, dan is het er niet, en dus ook niet grijs gedrukt! Wie heeft dat nu weer bedacht?! die is echt een .., hahaha.. sorry voor de frustratie!

Nou ik zal jullie dus nu niet laten wachten, maar er zijn dus maar een paar combinaties en handelingen mogelijk om het echt werkende te krijgen! Dat is namelijk het volgende:

De Virtual Machine op de Hyper-V Hypervisor
– minimaal Windows 7 Ultimate MET SP1
– of Windows Enterprise 7 MET SP1 (zelf heb ik die niet en dus ook niet mee getest)

De Hyper-V Hypervisor:
РWindows Hyper-V 2008 R2 MET SP1 (niet voldoende, LET OP! moeten nog wat  commandline commands op uitgevoerd te worden! Wel even helemaal updaten..)
– Windows Hyper-V 2012 R2 (nog niet mee getest)

Op Hyper-V 2008 R2 MET SP1 moeten de volgende commands uitgevoerd worden (commandline).

Enable RemoteFX on hyper-V Core:

DISM /online /enable-feature /featurename:VmHostAgent

Dism /online /enable-feature /featurename:Microsoft-Windows-RemoteFX-Host-Package

DISM /Online /Enable-Feature /FeatureName:NetFx2-ServerCore

DISM /online /enable-feature /featurename:Microsoft-Windows-RemoteFX-EmbeddedVideoCap-Setup-Package

Ik zou zelf wel even de server opnieuw opstarten! Daarna zul je zien dat je de Remote-FX 3D adapter in het hardware lijstje van de virutele machine erbij ziet staan!

Afijn, ik ben nog niet klaar.. ik zal hier de volgende keer op terug komen! Want het volgende is een goeie server om te testen, en dan ook nog met Hyper-V 2012 R2 natuurlijk! Want er schijnt een optimalisatie in te zitten om op 1/3 van de normale bandbreedte te kunnen werken! nou dat is dus enorm veel performance winst te behalen!

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

