Draytek IPPBX 3510 telefooncentrale

Hallo, daar ben ik weer..

Tja, in de tussentijd weer een heleboel gebeurd en geleerd! Maar voor deze keer heb ik het over de VOIP telefooncentrale van Draytek, namelijk de Vigor IPPBX 3510 van Draytek! Op zich een heel mooi apparaat! en als alles goed werkt, dan is het zeker de moeite waard om er tijd in te stoppen.

Sinds eind vorig jaar ben ik me meer aan het verdiepen in VOIP telefooncentrales. Eigenlijk kwam het er op neer dat mn vorige colega een Asterisk Telefooncentrale heeft geïmplementeerd. En dat is op zich niet slecht hoor, in tegendeel, dat apparaat kan vrijwel alles! Door een faillissement van het bedrijf waar hij voor werkte, kwam het er op neer dat het beheer opeens in mijn handen kwam. Hierdoor moest ik opeens een heleboel van Asterisk weten, om überhaupt nog iets te kunnen doen met die centrale.

Het eerste wat ik tegenkwam, en dat mag eigenlijk niet, dat is als de stroom er af gaat door een of andere reden. Dan moest iemand eerst een hoop commando’s uitvoeren voordat hij het weer ging doen! In mijn beleving, niet erg handig! maar je zult net zien, dan ga je met vakantie en er is stroomstoring.. nou hebben we wel wat UPS-es staan die wat kunnen opvangen, maar het houd natuurlijk een keer op, en dan sta je zonder stroom en zonder telefooncentrale! Ok, dan heb ik het natuurlijk wel over het moment dat er weer stroom is.

Om dit scenario dus af te vangen, ben ik gaan zoeken naar een alternatieve hardaware voor Asterisk, dat zeker betaalbaar is! Natuurlijk heb je altijd wel profi centrales, maar die kosten al gauw genoeg minimaal €2000,-. En omdat ik een Draytek Fan ben, ben ik eerst gaan kijken of er iets bij Draytek is, wat we kunnen gebruiken!

Voor ons moet de telefooncentrale aan het volgende eisen voldoen:

VOIP Trunks
Groepen
Auto Attendant
BLF (Busy Lamp Field)
Thuiswerk mogelijkheid (VPN)
Voicemail Systeem
Eventueel ISDN aansluiting (voor nood/overgang)
Voordelig!

En hier voldeed de Draytek IPPBX3510 minimaal aan! Alleen hoe gaan we verder?!
Dit zal ik in mn volgende Post schrijven..

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Draytek IPPBX 3510 telefooncentrale

  1. benny zegt:

    als draytek fan van het eerste uur kan ik dit alleen maar beamen, ik gebruik zelf heel veel draytek materiaal zoals de routers, deze zijn prijs/kwalitiet gewoon top. vroeger gebruikte ik de 3cx voip oplossing voor voip, nu gebruik ik alleen de 3510 nog met de vigor phone. beide toestellen zijn perfect op elkaar afgestemd, vooral de vpn connectie op de vigorphone werkt perfect. voor de rest geen problemen, en van draytek , de support is ook goed en regelmatig firmware updates.
    b.

Geef een reactie

